Ympäristö ja ilmastonmuutos
Ympäristökysymykset ja ilmastonmuutos ovat nousseet haasteeksi ja keskustelua herättäviksi aiheiksi. Ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuuden väheneminen ja saasteet uhkaavat ihmisten ja maapallon hyvinvointia. On välttämätöntä, että ympäristöasiat huomioidaan kaikessa päätöksenteossa, jotta kestävä kehitys ja terve ympäristö voidaan turvata.
Innovatiiviset ratkaisut, päästöjen hinnoittelu, tukipolitiikan muutokset ja luonnon ennallistaminen ja suojelu ovat tarpeellisia asioita ympäristön hyväksi. Luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen on elintärkeää ekosysteemien toiminnan ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta. Ennallistamisasetusta tulee edistää, koska sen kautta voidaan palauttaa luonnon hyvinvointia ja parantaa sen monimuotoisuutta.
Ympäristön ja talouden tasapaino
Ympäristön suojelua ei pidä nähdä talouskasvun vastakohtana. Kestävä kehitys ja innovatiiviset ratkaisut voivat kulkea käsi kädessä taloudellisen kasvun kanssa. EU ja Suomi voivat toimia edelläkävijöinä ympäristöä huomioivissa ratkaisuissa. Ympäristön etu voidaan nähdä mahdollisuutena luoda uusia markkinoita, työpaikkoja ja yrityksiä esimerkiksi uusiutuvan energian, kiertotalouden ja teknologian ympärille.
Mikäli ilmastonmuutokselle ei tehdä mitään, tulee se maksamaan vielä enemmän. Luonnonkatastrofit lisääntyvät ja tekevät tuhoja, joiden korjaaminen maksaa. Ruoantuotanto kärsii ja ruoka todennäköisesti kallistuu. Lisäksi siirtolaisuus tulee lisääntymään, kun olosuhteet ilmastonmuutoksesta pahiten kärsivissä maissa käyvät tukaliksi.
Päästöjen hinnoittelu ja päästökompensointi
Ilmastonmuutoksen pysäyttämäseksi ja torjumiseksi on välttämätöntä, että ilmastolle haitallisille päästöille asetetaan hinta, jolloin saastuttaja maksaa päästöistään. Päästökaupassa päästöille annetaan taloudellinen arvo, jolloin markkinat ohjautuvat automaattisesti vähentämään päästöjä ja etsimään ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja. Päästökauppaa tulee laajentaa a ohjata yrityksiä ensisijassa pienentämään päästöjään, kuin ostamaan päästöoikeuksia.
Päästöjen kompensointi on laastari avohaavaan, eikä yksin riitä ratkaisemaan ongelmaa. Kompensaatiot, kuten puiden istuttaminen tai hiilinielujen luominen, ovat tärkeitä, mutta ne eivät korvaa tarvetta tiukemmille velvoitteille ja päästöjen vähentämiselle suoraan lähteellä. Ensisijaisesti päästöjä pitää vähentää, eikä kompensointi saa olla yritysten ensisijainen ilmastoteko. Päästöjen hinnoittelu kannustaa yrityksiä ja yksilöitä tekemään ilmaston ja ympäristön kannalta parempia valintoja, mikä nopeuttaa vihreää siirtymää.
Lentopolttoaineen verotus ja lihantuotannon tuet
Lentoliikenne on iso päästöjen lähde. Lomalennot ja lentorahti eivät ole välttämättömiä asioita ihmisten normaalissa elämässä ja niiden ympäristövaikutusten on näyttävä hinnoissa. Lentämiseen käytettävää polttoainetta tulee verottaa, mikä johtaa siihen, että lentämisestä ja lentorahdista tulee nykyistä kalliimpaa ja lentäminen vähenee. Kuluttajien ja yritysten tulee suosia ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja, kuten paikallista matkailua, maata pitkin matkustusta ja lähituotantoa, tai maksaa valinnoistaan.
Maataloustukijärjestelmä tulee korvata tuotantofutuurimallilla. Ensisijassa lihantuotannon tukia tulee kuitenkin vähentää ilmaston vuoksi ja eläinten oikeuksien takia, mikä johtaa siihen, että eläinperäiset elintarvikkeet ovat nykyistä kalliimpia. Lihantuotannolla on suuri ympäristövaikutus, ja hinta ohjaa kulutusta kohti kestävämpiä ruokavalintoja, kuten kasvipohjaisia tuotteita. Lihansyöntiä ei tarvitse lopettaa kokonaan, mutta sen vähentäminen edistäisi myös ihmisten terveyttä.
Ydinenergia, energiaomavaraisuus ja fossiiliset polttoaineet
Ydinenergia on yksi tehokkaimmista keinoista vähentää päästöjä ja sitä tulee lisätä ilmaston edun vuoksi ja energiaomavaraisuuden takaamiseksi. Fossiilisista polttoaineista tulee luopua ja uusiutuvia, vähäpäästöisiä energianlähteitä (tuuli- aurinko- ja vesivoima) lisätä ydinvoiman rinnalla. Fossiilisten polttoaineiden tuet tulee poistaa asteittain. Energian tuotannossa ja varastoinnissa tulee pyrkiä päästöttömyyteen ja tuotanto- ja huoltovarmuuteen ja myös uraanin hankintaan tulee kiinnittää huomiota.
Dieselistä ja bensiinistä tulee luopua tulevaisuudessa hallitusti ja vaihtoehtojen tulee olla sekä ympäristöystävällisiä, että tarpeeksi edullisia, jotta kansalaisilla on niihin varaa. Sähköautoilu ei saa olla automaatio korvaamaan nykyiset bensiini- ja dieselkäyttöiset autot, vaan myös esimerkiksi biokaasuautoilu tulee huomioida vahvana vaihtoehtona. Sähköautojen akkumateriaaleissa tulee huomioida myös eettisyys ja materiaaleissa omavaraisuus.
Kiitos ChatGPT:lle blogin rungon luomisesta.